Hoorcollege inz. ICT
in het onderwijs (12 mei idem):
Inzetten van ICT en zin en onzin ervan:
Door Eric Meester FHKE à
training van docenten op mediawijsheid.
Zoemt vandaag in op het model van TPack:
Mediawijsheid: op didactiek, pedagogiek, ICT-geletterdheid à docent staat hierbij
centraal. Daaromheen deskundigheid,
infrastructuur en visie school (model MIM)
Mediadidactiek:
·
Interactief klaslokaal (bijv. Paddlet, Socrative
etc.)
·
Apps
·
Gamification (inzetten van
spelelementen/spelconcepten in het onderwijs à
werkt motiverend.
·
Mobile devices
ICT verantwoording à
Hattie (2009), Hoehler & Mishra (2006), Mayer (1999)
Kennisbasis Leraar basisonderwijs
Kennisbasis Leraar basisonderwijs
TPack (Technological Pedagogical Content Knowledge)= van
Koehler & Mishra (2006). Model van Universiteit Twente à Petra Fisser &
Joke Voogt.
Hoe kun je dit in gedachte houden bij het ontwerpen van je
onderwijs?
TPack – the Game à
staat online
Het gaat om betrokkenheid en motivatie (=betekenisvol), niet
zozeer dat lln er meer van leren. Passend onderwijs zie Doen (groepdoenvught )…
op YouTube.Itzkan (1994) Substitution, transition and transformation.
Transition overstap van ict naar onderwijssituaties à biedt nwe
mogelijkheden. Het is uitproberen (transformation; dn is het weer gewoon)
Kabouter Flop Reisbureau (YouTube)
Pionierkoerier.nl (BS de Pionier)
Holistische benadering.
Tijdschrift maken of krant (krantenmaken.nl)
Reisgidsdigitaalleermateriaal.org à gaat inzicht geven aan
digitaal-leermateriaal (vanaf aug.2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten