dinsdag 8 april 2014

Hoorcollege TPACK 07-04-2014

Hoorcollege inz. ICT in het onderwijs (12 mei idem):
Inzetten van ICT en zin en onzin ervan:
Door Eric Meester FHKE à training van docenten op mediawijsheid.
Zoemt vandaag in op het model van TPack:

Mediawijsheid: op didactiek, pedagogiek, ICT-geletterdheid à docent staat hierbij centraal.  Daaromheen deskundigheid, infrastructuur en visie school (model MIM)
Mediadidactiek:
·         Interactief klaslokaal (bijv. Paddlet, Socrative etc.)
·         Apps
·         Gamification (inzetten van spelelementen/spelconcepten in het onderwijs à werkt motiverend.
·         Mobile devices

ICT verantwoording à Hattie (2009), Hoehler & Mishra (2006), Mayer (1999)
Kennisbasis Leraar basisonderwijs
TPack (Technological Pedagogical Content Knowledge)= van Koehler & Mishra (2006). Model van Universiteit Twente à Petra Fisser & Joke Voogt.
Hoe kun je dit in gedachte houden bij het ontwerpen van je onderwijs?
TPack – the Game à staat online
Het gaat om betrokkenheid en motivatie (=betekenisvol), niet zozeer dat lln er meer van leren. Passend onderwijs zie Doen (groepdoenvught )… op YouTube.Itzkan (1994) Substitution, transition and transformation.
Transition overstap van ict naar onderwijssituaties à biedt nwe mogelijkheden. Het is uitproberen (transformation; dn is het weer gewoon)
Kabouter Flop Reisbureau (YouTube)
Pionierkoerier.nl (BS de Pionier)
Holistische benadering.
Tijdschrift maken of krant (krantenmaken.nl)

Reisgidsdigitaalleermateriaal.org à gaat inzicht geven aan digitaal-leermateriaal (vanaf aug.2014)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten