maandag 24 februari 2014

Divergent denken, oefening:
Gebruiksmogelijkheden baksteen:

  1. bouwen
  2. ruit ingooien
  3. boekensteun
  4. tafel verhogen
  5. schilderijen van maken
  6. deur-stop
  7. tellen (met kinderen)
  8. krijten
  9. plantenbak maken
  10. kampvuur maken
  11. stukslaan --> mozaïek
  12. als anker voor een bootje
Herontwerp: zoeken naar een divergente vraag die je uitnodigt om 'out of the box' te denken.
Door de formulering vd vraag uit de gebaande kaders treden.
Eerst divergeren en daarna convergeren.

Wat kunnen scaffolding en gerichte feedback voor ons onderwijs betekenen? -->
HOE ONTWIKKELEN MENSEN?
  • haalbare/ hoge doelen stellen
  • ervaring (van zichzelf of ervaring delen)
  • feedback geven aan elkaar
  • waar staan we precies en waar willen we naar toe?
  • competentie-relatie-autonomie
  • zone van naaste ontwikkeling
  • verdieping zoeken
  • ervaringen delen
  • het lef hebben om iets aan te pakken (durven aan te pakken)
  • samen leren/werken
  • spiegelen
  • noodzaak/ urgentie
  • met welke middelen?
  • wat zijn de randvoorwaarden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten